Muzeul eşecurilor

V-aţi gândit vreodată că fără eşec nu există succes? Că fiecare ratare este o şansă extraordinară de a învăţa ceva? Sau, cum spunea Thomas Edison, „Nu am ratat, am găsit doar 10.000 de variante care nu au mers”.

Într-o societate obsedată de succes, psihologul și cercetătorul suedez Samuel West a înfiinţat un Muzeu al Eşecurilor. Scopul acestui proiect este să arate că eşecul este un profesor excelent. Sau, cum spune o vorbă înţeleaptă: omul din greşeli învaţă.

Samuel West, fondatorul muzeului | foto: Sandra H Gao

Vă spun de la început că, deşi poate era un loc potrivit, acest muzeu nu este la noi în ţară. Însă povestea lor mi s-a părut foarte interesantă. Am descoperit-o anul trecut, când am fost invitată să vorbesc la Tedx Cluj.

Burgerul McDonald’s Arch Deluxe, varinta sofisticată a burgerului de la McDonalds despre care nu aţi auzit niciodată, Crystal Pepsi, băutura cu gust de cola, dar aspect de apă gazoasă, apa pentru pisici cu aromă de peşte, masca pentru cosmetică cu un design cel puțin ciudat sau bicicleta Itera de plastic sunt o parte dintre cele peste 100 de piese cu un eşec răsunător.

Expoziţia permanentă a Muzeului Eşecurilor este la Los Angeles. Conţine ratări din toate domeniile: medicină, tehnologie, industria alimentară şi chiar o secţiune specială cu produse ratate marca Donald Trump: de la un fel de Monopoly cu fața lui Trump, până la vodka ce îi poartă numele.

 

Vodka Trump | foto Jake Ahles

Există însă şi o expoziţie care călătoreşte în jurul lumii. Ea conține unele dintre cele mai interesante piese, iată câteva exemple.

Pixurile Bic pentru femei | foto Sophie Lindberg

În 2011 producătorul de pixuri BIC (inventatorii pixului cu bilă, de altfel) au scos pe piaţă o gamă de pixuri pentru femei! Cu puţin roz, puţin mov şi puţin sclipici şi un preţ dublu faţă de cel obişnuit. Produsul a fost un fiasco şi a stabilit fără urmă de îndoială că femeile pot scrie cu… pixuri obişnuite. 🙂

Ochelarii Google | foto Sophie Lindberg

În 2013 ochelarii Google aveau parte de o campanie de marketing impresionantă şi un preţ la fel de impresionant: aproximativ 1500 de dolari. Cei care i-au cumpărat au avut însă surpriza să constate că nu erau prea utili. Mai mult, din cauza camerei de luat vederi încorporate, ochelarii au fost interzişi în majoritatea locurilor publice.

Coca Cola Blak | foto Sophie Lindberg

Deşi a existat aproape 2 ani, pun pariu că nu aţi auzit de Coca Cola BlāK . O versiune a acestei băuturi cu aromă de cafea. Motivul pentru care nu ştiţi că a existat este simplu: a fost un alt eşec.

Companiile nu sunt întotdeauna împăcate cu ideea de a apărea în acest muzeu, aşa că au existat şi câteva încercări de a-l convinge pe  Samuel West să renunţe la unele piese de colecţie. Alții au fost mai deschiși, precum cei de la Ikea, care au acceptat faptul că ”pălăria șarpe”, pe care au vândut-o cândva, nu a avut chiar cel mai fericit design.

Pălăria șarpe de la Ikea | foto Jake Ahles

Să fii mâhnit atunci când ceva nu iese bine, e normal. Dar ceea ce te învaţă Muzeul Eşecurilor (The Museum of Failure) este că trebuie să accepţi ratarea ca parte din procesul de evoluţie. Că inclusiv giganţi ca Apple, Microsoft, Coca Cola sau Pepsi au avut ratări răsunătoare. Şi nu trebuie să te temi de a da greş, ci doar să fii mândru că ai încercat şi mai ales să înveţi din orice nereuşită.

Îți recomand să citești și despre Muzeul Recordurilor Românești sau despre Omul care a pus zâmbetul pe fața lumii, dar și să te abonezi la newsletter pentru alte povești de bonton.
Te invit să urmărești călătoriile mele sau poveștile mele în imagini pe conturile de Youtube sau Instagram [wdi_feed id=”1″]

 

3 Comments

Lasă un răspuns

error: Content is protected !!