Booking.com

Aeroportul Băneasa, singurul aeroport în formă de elice și unul dintre cele mai vechi din lume

Aeroportul Băneasa are o poveste fascinantă și cel puțin două performanțe inedite: este singurul aeroport în formă de elice și unul dintre cel mai vechi aeroporturi funcționale din lume.

Primele zboruri în zona Băneasa

Istoria zborurilor în zona Băneasa a început cu un zbor demonstrativ al lui Louis Blériot, în 18 octombrie 1909, când aici era un hipodrom. Primul zbor atestat documentar pe ”câmpul de la Băneasa” este cel din 7 iunie 1910, al lui Aurel Vlaicu. Dacă Băneasa ar fi avut statutul de aerodrom din1909, ar fi fost cel mai vechi din lume. Însă a devenit aerodrom în 1912, o dată cu înființarea primei școli de piloți militari, de către Liga Aeriană Română, condusă de prințul George Valentin Bibescu.

george valentin bibescu pilot
Prințul George Valentin Bibescu în 1911 | sursa foto: https://www.earlyaviators.com

George Valentin Bibescu era nepotul domnitorului Gheorghe Bibescu. Este o personalitate despre care merită să citiți, cu o viață foarte tumultoasă. A fost, printre altele, co-fondator al Clubului Automobilistic Român, unul dintre primii piloți brevetați pe plan internațional și unul dintre fondatorii Federației Aeronautice Internaționale. Aeroportul Băneasa a fost amplasat pe o parte din fosta moșie a mătușii sale, Maria Bibescu.

Așadar, deși primul avion a decolat de aici în 1909, pentru că a devenit aerodrom abia din 1912, Aeroportul Băneasa este pe locul patru al celor mai vechi aeroporturi funcționale din lume, în clasamentele de specialitate.

”Bunica” companiei Air France s-a născut în România, la Băneasa

Compania Franco Română de Navigație Aeriană
Cartea franceză despre istoria Companiei Franco-Române de Navigație Aeriană | sursa foto: ambasadorul României la Paris, Luca Niculescu


Cu promisiunea că ajung imediat și la momentul când s-a construit aeroportul Băneasa de astăzi, în formă de elice, mai este un capitol interesant care are legătură cu istoria aeroportului.

În anii care au urmat înființării aerodromului Băneasa, activitatea devine din ce în ce mai intensă, iar zborurile comerciale și civile se înmulțesc. În ianuarie 1920 se înființează Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română (Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne, prescurtată deseori La Franco-Roumaine). Este prima companie aeriană transcontinentală operativă din istoria aviației. Și prima companie care a efectuat un zbor internațional de noapte cu pasageri (în 1923, între Belgrad și București).

Compania Franco Română de Navigație Aeriană
Prezentarea avionului C81 care a operat primul zbor internațional de noapte cu pasageri | sursa foto: ambasadorul României la Paris, Luca Niculescu

Ernest Hemingway zboară cu această companie de la Paris la Strasbourg și scrie un articol despre experiența trăită.

Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română s-a desființat în 1933. Dar cele două părți au fost integrate în viitoarele companii aeriene naționale. Cu alte cuvine CNAFR este ”bunica” companiilor Air France și Tarom. Iar atelierele sale înființate la Băneasa, au devenit apoi Întreprinderea de Avioane București și actualul Romaero.

Aeroportul Băneasa, construit în formă de elice

aeroportul băneasa
Aeroportul Băneasa, cel mai probabil în anii ’60 | sursa foto: Caleidoscop

Fotografia de mai sus, cu aeroportul Băneasa cel mai probabil în anii ’60, are un detaliu care mi se pare deosebit de frumos. În partea stângă jos puteți observa oameni care veneau pur și simplu să privească avioanele cum aterizează și decolează. Era un loc de promenadă al acelor vremuri.

Clădirea aerogării Băneasa, care a devenit astăzi Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu”, a fost construită între anii 1948-1952 sub forma unei elice cu trei pale. A fost proiectată de un grup de arhitecți format din Cleopatra şi Mircea Alifanti, N. Bădescu, Ascanio Damian (se spune că formele alungite ale ferestrelor sunt un omagiu adus pasiunii pentru jocul de rugby ale acestui arhitect), Teddy Iconomu, Pompiliu Macovei şi Al. Şerbescu. Forma de elice face aeroportul unic în lume.

Aeroportul Băneasa rotonda 1956
Corpul central, Rotonda în 1956 | foto: Revista Arhitectura, sursa: sanuitam.blogspot.com

În 1942, la Aeroportul Băneasa se construieşte prima pistă betonată din România. Iar până în 1970, anul dării în folosinţă a Aeroportului Otopeni, a fost singurul aeroport internațional din România, astfel că aici au aterizat toate personalitățile care ne-au vizitat ca Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates sau Madonna. Așa cum probabil știți, aeroportul Băneasa a fost foarte vânat după anii 90 de către dezvoltatorii imobiliari. Au existat multe presiuni ca acesta să fie desființat. Clădirea aeroportului a fost declarată totuși monument istoric în 2011. După o perioadă lungă în care a fost închis și reabilitat, aeroportul Băneasa se redeschide în 2022.

Cum arată aeroportul Băneasa după renovare

aeroportul băneasa
Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu” | sursa foto: Laurențiu Căpățînă

După aproape 10 ani și peste 66 de milioane de lei investiți, Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu” se redeschide în principal pentru curse private și charter. Terminalul a fost restaurat, dar și modernizat, mai ales la nivel de tehnologie.

aeroportul baneasa rotonda
Sala Rotondă reabilitată | sursa foto: Bienala Națională de Arhitectură, uar-bna.ro

Probabil cel mai frumos corp este Rotonda. Pardoseala din centrul Rotondei a fost făcută inițial din mozaic veneţian având în centru “Roza vânturilor”. Pentru că era serios deteriorată, constructorii au folosit acum materiale cât mai apropiate pentru a o reface.

  • Sala Rotondă, Aeroportul Băneasa | sursa foto: Laurențiu Căpățînă

Mi-am propus să fie un articol scurt, ideea a pornit de la o discuție cu un drag prieten, Victor Florian Bota, directorul Muzeului Recordurilor Românești, care mi-a arătat o fotografie cu aeroportul de sus. Cu cât am citit și documentat mai mult povestea, cu atât mi-a fost foarte greu să fac un rezumat. Mi se pare fabulos cum, dincolo de Traian Vuia, Aurel Vlaicu sau Henri Coandă, o incursiune în istoria aviației române îți aduce o mulțime de informații despre premiere și realizări românești.

Dacă ți-a plăcut, te rog dă povestea mai departe. Îţi recomand să citești și povestea Conacului Bellu de la Urlați sau despre Abația Cisterciană din Cârța, dar şi să te abonezi la newsletter pentru mai multe povești de bonton. Te invit să urmărești călătoriile mele și pe FacebookYoutube sau Instagram. 

Dana Gonț este jurnalist de televiziune, om de comunicare și blogger pe teme de călătorii și o viață de bun-gust.

22 Comments

Dă-i un răspuns lui Dana Gonț Anulează răspunsul

error: Content is protected !!