Pare greu de crezut că e nevoie să vorbim despre reguli de bun-simţ la supermarket, dar cum la noi magazinelesunt pline mereu, iar la mall-uri nu găseşti un loc de parcare nici marţea la ora 15:00, oriunde e lume multă, civilizația are de suferit.
Mai mult, în perioada sărbătorilor, în febra cumpărăturilor pentru cei dragi, uităm un lucru esenţial: spiritul Crăciunului nu înseamnă doar să bifăm lista de cadouri, să profităm de oferte, ci înseamnă chiar şi felul în care ne purtăm la mall, la supermarket, cum tratăm angajaţii şi pe ceilalţi cumpărători. Spiritul Crăciunului înseamnă să fim buni, nu doar când scoatem portofelul, ci şi când scoatem o vorbă.
Uneori deranjăm chiar fără să ne dăm seama, aşa că iată care cred eu că sunt principalele aspecte care ar putea să ne scutească de nervi întinşi la maximum, la un supermarket.
1. Coşul şi parcarea.
Nu parcaţi pe locurile rerzervate persoanelor cu handicap – ştiţi replica celebră: “Dacă îmi iei locul, ia-mi şi handicapul!” – dar nici pe cele rezervate familiilor cu copii – ştiu că puţini le-au văzut, dar ele există. Eu am văzut la Ikea şi Kaufland și arată cam aşa:
Dacă aţi merge la cumpărături cu trei copii aţi înţelege imediat de ce sunt utile aceste locuri.
Căruciorul de cumpărături îl luăm de la locul lui, îl lăsăm tot la locul lui. Nu-i deloc indicat să-l abandonăm pe unde ne vine. Când căutăm produse, nu îl lăsăm nici în mijlocul drumului, nici undeva unde blocăm un raft. Îl ţinem aproape şi facem în aşa fel încât alţii să poată trece pe lângă noi.
2. Răzgânditul
E ok să te răzgândeşti în legătură cu un produs (oricum, de obicei, cumpărăm mai mult decât ne-am propus). Dar nu lăsa brânza la şosete sau ciorapii la legume. Caută să pui produsele la loc (hypermarketurile au mii de cumpărători zilnic, deci ar fi un haos total ca fiecare să lase un produs în altă parte). Pe unele poţi să le laşi eventual la casă (eventual!), de acolo se colectează şi se duc înapoi. Dar nu le lăsaţi pe cele perisabile! La casă pot sta cu orele şi… ghici ce? Iaurtul, laptele sau carnea pe care tu le laşi acolo sau în altă parte, după ce vor sta destul de mult timp la cald, vor fi puse din nou la raft la vânzare. Şi pot pune în pericol sănătatea altcuiva.
3. Mâna pe pâine…
Dacă ai pus mâna pe pâine, o cumperi. Dacă vrei să o apeşi, testezi, etc, foloseşti mănuşa, o pungă, un cleşte. Cred că e evident de ce: mâna e murdară, pâinea se mănâncă. Aş zice că s-ar putea aplica şi atunci când miroşi fructe, legume, cu nasul lipit de ele, dar măcar acelea se spală înainte de a se consuma.
4. Statul la palavre
Te întâlneşti cu un vechi prieten, un vecin, un fost coleg de liceu. Sigur că aveţi multe să vă povestiţi, dar supermarketul nu e cel mai potrivit loc. Căutăm să nu stăm în drum şi să nu ne povestim chiar toată viaţa. Dacă ne face plăcere, după ce terminăm cumpărăturile, mergem în zona de mese şi stăm de vorbă la o cafea.
5. Despărţitorul de produse, de pe bandă
Acolo unde se termină produsele noastre, punem un despărţitor. Sau, după caz, unde încep. Altfel ele pot ajunge pe bonul altui client şi vom pierde şi noi şi ceilalţi timp, pentru a repara situaţia. Un “mulţumesc” nu strică atunci când persoana din faţă aşează pentru noi un despărţitor pe bandă. De asemenea este indicată o distanță de bun-simț față de persoana din față, de la coadă, nu o dată mi s-a întâmplat să simt căruciorul celui din spate în coaste. 😀
6. Personalul magazinului
Oricât de nervoşi, grăbiţi sau apăsaţi de probleme aţi fi, nu uitaţi că angajaţii din supermarket sunt şi ei… oameni! Nu vor şti ca un robot unde e fiecare produs, nu stabilesc ei preţul ca să le spui că e o nesimţire ca ceva să coste atât de mult. Nu îţi vărsa nervii pe ei! Cere-le socoteală pentru ceea ce depinde de ei, iar dacă te nemulţumeşte altceva, cere să vorbeşti cu un superior. Important este ca personalul să te trateze cu bunăvoinţă. Şi dacă vă veţi adresa frumos, sunt multe şanse să fie şi ei politicoşi. Există şi angajaţi care se răstesc la tine înainte să deschizi gura, ştiu. Dar tocmai calmul tău şi o atitudine politicoasă, dar fermă, sunt şanse să îi aducă pe calea cea bună…
7. La casă
În primul rând păstrează distanța față de cel din față. Acest articol a fost scris cu mult înainte ca pandemia să existe, dar obiceiul de a-l împinge pe clientul din fața ta de la coadă e vechi și deosebit de enervant, cu sau fără pandemie. Dacă cel din spatele tău are unul, două produse, iar tu ai coşul plin, lasă-l înaintea ta.
Nu e de bonton să vorbim la telefon în timp ce se scanează produsele. Dacă ne prinde acest proces în timpul unei convorbiri, ne putem cere scuze și reveni în două minute. Dincolo de lipsa de curtoazie faţă de persoana de la casă căreia nu îi vei spune nici “Bună ziua”, nici „Mulţumesc”, nu vom fi atenţi, ne vom mişca mai greu şi îi vom face să aştepte mai mult pe cei din spatele nostru. Care cu această ocazie pot afla şi amănunte picante din viaţa noastră. Ca în orice spaţiu public şi aglomerat, discuţiile telefonice trebuie să fie cât mai concise şi discrete.
Tot pentru a scurta timpul de aşteptare, dacă am cumpărat un fruct exotic şi casiera nu ştie ce e şi îl întoarce pe toate părţile, în loc să dăm ochii peste cap şi să ne dăm aere de mici burghezi, mai bine îi spunem simplu: „E un mangostan”.
Fiţi atenţi la suma care se strânge sau cereţi un subtotal atunci când aveţi dubii dacă vă vor ajunge banii. Ca să evitaţi situaţia neplăcută când trebuie chemat un supervisor pentru a scoate produsele de pe bon.
Ar mai fi şi alte lucruri de adăugat, unele ţin tot de maniere (ţineţi copiii sub observaţie, nu gustaţi de ici de colo produsele care se vând vărsate, folosiți cât mai puține pungi de plastic), altele doar de un shopping mai inteligent: nu mergeţi la cumpărături când vă e foame, faceţi o listă ca să vă mişcaţi mai rapid şi să cumpăraţi mai puţin.
Una peste alta, ideea e să nu deranjăm. Iar bunul-simţ nu se găsește la raft. Poate tocmai pentru că e genul acela de lucru pe care banii nu îl pot cumpăra.
Îți recomand să citești și 7 răspunsuri la cele mai comune întrebări despre bunele maniere sau Cum răspunzi politicos întrebărilor indiscrete, dar și să te abonezi la newsletter pentru mai multe povești de Bonton.
Te invit să urmărești poveștile mele și pe Facebook, Youtube sau Instagram.
42 Comments
Sorina
08/12/2019 at 11:25As ma adauga distanta pe care ar fi indicat sa o pastram fata de persoana care a ajuns la casa. Pe langa faptul ca nu o data am primit cate un carucior in spate, am fost nevoita sa il intreb pe urmatorul cumparator daca doreste sa ii comunic PIN-ul de la cardul meu… Excelent articolul (ca si celelalte, de altfel)!
Dana Gonț
08/12/2019 at 11:27Mulțumesc mult!
MarianB
22/12/2018 at 19:46Cred ca articolul ar trebui pus la intrarea în orice magazin, eventulal distribuit pe pliante de către magazinele ce practică comerțul cu amănuntul cu câteva mici observații:
– mie unul nu mi se pare normal să „salut” eu primul un casier ori după efectuarea comenzii să-i spun tot eu primul „mulțumesc” și eventual să nu primesc niciun răspuns, cu toate că fac adesea aceste lucruri! 🙂 De ce? Pentru ca eu sunt „oaspete” în „casa lui” și datorită „și mie” există el! 😀
– mi se pare de bonton ca atunci când aștepți „la rând” (oricum timpul „e pierdut”), în cazul în care nu plătești cu cardul (variantă recomandabilă!) să-ți verifici banii din portofel astfel încât când achiți comanda cu cash să știi sigur de ce bani dispui, unde sunt și „ce mărunțiș ai la tine” pentru ca în momentul în care achiți comanda „să nu înceapă marea scormonire!” cu „zeci de minute pierdute” în anumite cazuri!!! 😀
Succes!!! 🙂
Mihail M.
25/05/2020 at 07:52Oricum casierul in virtutea obisnuintei saluta primul, desi eu nu ma supar daca nu ma saluta. Are sute de clienti in schimbul sau si este foarte obositor sa tot salute..Insa el nu exista datorita noua, el munceste ca si noi, iar noi avem nevoie de un loc din care sa ne cumparam produsele necesare. Atitudinea asta de „din banii mei traiesti” este foarte daunatoare. Pentru toata lumea. Toti traim din serviciile pe care le prestam unii catre altii. Iar casierul, este la fel de angajat ca oricare dintre noi. Valabil si pentru…”patroni”. Acestia nu ar exista daca nu ar avea cine sa munceasca pentru ei, sau nu ar avea catre cine sa-si ofere serviciile!
Iar accidente cu banii, se mai intampla, nu trebuie sa fim atat de ofuscati daca cel din fata noastra este nevoit sa faca un retur de produs.
De fapt, cheia unei situatii normale, ar fi…amabilitatea!
MarianB
25/05/2020 at 09:48„Atitudinea asta de <> este foarte dăunătoare.” – atitudinea este corectă vizavi de oricine oferă un serviciu, dacă cel ce o are vrea să se respecte pe el și munca lui!
Dacă serviciile nu-s oferite corect astfel încât consumatorul să fie mulțumit și să revină, comerciantul dispare din piață, mai puțin cazul în care ai de-a face cu statul ori companii de stat, unde vrei nu vrei, uneori trebuie să accepți și comportamente deviante! Poate nu ați avut ocazia să călătoriți în statele așa zis civilizate, eu am avut și am văzut cum este tratat consumatorul acolo, de aceea îmi și permit să spun cele de mai sus!
Iar la „banii potriviți” nu mă refeream la returnarea unui produs ci la cei ce se scormonesc câte 10 minute prin buzunare să achite cumpărăturile și nu vorbesc de asemenea la persoanele în vârstă ori cu dizabilități unde acest lucru este de înțeles!
De acord cu „amabilitatea” și între timp (ianuarie 2017) comportamentul multor comercianți s-a schimbat mult în bine, dar mai este mult loc și de mai bine! 🙂
elmv56
06/12/2017 at 11:07Excelent articol. Adaug încă un motiv de meditație și anume copii care sunt purtați în căruciorul cu alimente ! Copilul, de obicei mărișor, se urcă în căruciorul magazinului cu pantofii cu care a umblat pe afară. Părinții sau și mai grav, bunicii care ar trebui să aibă mai multă minte, pun tot felul de alimente alături de tălpile pantofilor piticului, chiar pâine, lapte, mezeluri, alimente care ajung direct pe masă sau în frigider.
roxana
12/03/2017 at 19:56Nimeni nu le respecta. Angajata magazinului mai și zice la microfon ca nu se mănâncă și se bea în magazin. Vorbește de una singura, ca nu o aude nimeni. Când vin în magazin se simt ca la ei acasă. Mănâncă și beau din toate pe acolo. Pun produsele cu mana. Nu au cei 7 ani de acasă.
Malin
27/02/2017 at 10:34Noi desi aveam motive sa parcam pe locurile rezervate familiei le-am ocolit de fiecare data si am lasat locul altora ca noi suntem tineri, putem merge putin pe jos chiar si cu pruncul in brate/spate sau in carucior.
Anonim
30/01/2017 at 02:06Super articolul . Eu as sugera magazinelor sa afiseze cateva reguli sau sa transmita prin microfon(ma refer la renuntarea de produse).Oricum ,suntem destul de civilizati fata de alte natii la care aveam pretentii gen :austrieci ,englezi, cu parcarea stam mai prost in general .In Austria ne-a avertizat o batrana ca am parcat pe loc necorespunzator (lucru pe care nu l-am facut intentionat ,ci din neatentie) si ne-a spus cu prietenie ca daca nu mutam masina ea suna la politie personal pentru ca ,primeste scutiri la impozite daca apelul se dovedeste real.Civilizatie cu forta !
Engy
25/01/2017 at 23:17Bravo ptr articol.. mai sunt si clientii care dau peste tine cu carutul si in loc sa se scuze se mai iau de tine ca pe unde te uiti..
Sa nu uitam ..Buna ziua ..Va rog cind cerem ceva.. va multumesc.. si la revedere… politetea este cheia succesului..
Dana
25/01/2017 at 20:56Asta tine de bunul simt!
Anonim
25/01/2017 at 14:51Foarte bun articol,sper să-l citească cât mai mulți.
Misha
25/01/2017 at 09:18Măcar 5% dacă ar încerca să respecte aceste reguli , dar șansele sunt minime. Speranța moare ultima totuși…..
Anonim
25/01/2017 at 08:20Unii clienți strigă că angajatii iau salariile după, ,,ei” ceea ce nu i adevărat si de aceea îi consideră servitorii lor cu rapida replică, ,de acea esti pus aici să faci după mine”.Părerea mea este că angajații iau salariul după munca nu foarte usoară depusă iar unii cumpărători îsi iau pensiile după munca acelor angajați .
Anonim
29/12/2017 at 07:47Pensia se ia din contribuția omului la stat cate nu i deloc mica, luna se luna, an de an. Mai pe romaneste se strang bani de acolo ca dupa 40 de ani de munca ca si exemplu.
Anonim
25/01/2017 at 07:26Asa este dar din pacate pentru multi clienti bunul simt nu exista .
Anonim
25/01/2017 at 01:04Nu cred ca numai clientii fac asa. Sunt si angajați care fac anumite lucruri dar de voi nu spuneti nimic. De exemplu cand aveti clienti si sunteti spate in spate cu colega nu stați la taclale. Cum stați voi de vorba asa stau si clientii la telefon. Sau cand faceti cumpărături in timpul liber stati cu colega de la casa de vorba ca la servici nu aveti timp. Si atunci cand mergeți la cumpărături si voi sunteti clienti si nu cred ca respectați toate acest reguli!!!
Anonim
26/01/2017 at 07:36Nu exista asa ceva….pauza este stricta de 30min si atat…..nu stam la taclale,cafea sau orice altceva decat in cele 30min.
alin
24/01/2017 at 08:29Despartitorul de produse de mai numește și terminator și ai abligatia să-l pui la sfârșitul produselor. Dece? 2 motive: cel care vine după tine trebuie să știe când ai terminat de pus produse pe banda, și 2 dacă nu mai este nimeni după tine, banda s-ar învârti la nesfârșit.
Florin
06/02/2017 at 17:00Am avut o discutie intreaga cu mai multi prieteni referitor la despartitorul de produse. Eu eram extrem de nervos ca in majoritatea cazurilor cel din fata mea nu pune despartitorul de produse si nu intelegeam de ce. Am fost surprins sa aud explicatii de genul: nu e treaba mea, eu mi-am pus produsele, nu mai intereseaza. Si asta de la prieteni de la care nu m-as fi asteptat. O luam pur si simplu ca o ofensa, dar m-am linistit. Acum pun si in fata si in spate.
Inca o chestie: asteptatul la coada. Mie personal nu-mi place sa simt respiratia in ceafa a celui din spatele meu. E un lucru masculin poate, cu delimitarea spatiului personal. M-am intors la o doamna si am rugat-o sa nu mai fluture plasa pe care o desfacea la mine in cap si sa stea putin mai inspate, nu e necesar sa-si spuna pasurile colegei frecandu-se de mine constant. O banuiam ca vrea sa ma buzunareaaca. Poate am zis-o pe un ton mai nervos, dar raspunsul ei a fost concis: „Dar ce, vrei sa stau la 1 m ca la banca?”. Eu: da, la 1 m ca la banca.
Anonim
23/01/2017 at 23:21Nemaipomenit!De reținut dagi clienți!Sa fim atenți si disciplinați,cu mult bun simț si respectosi,asa cum vrem sa fim tratați!Felicitari pt articol!:-):-*
Laura
23/01/2017 at 23:04Foarte bun articolul.As mai fii completat ceva:când este aglomerat,clienții nu ar trebui sa se agite sa mai deschidem case pentru ca logic,dacă am avea cum sau cu cine,cu siguranță am mai deschide.Nr.7 mi-a plăcut
Georgiana
23/01/2017 at 22:36Toate aceste reguli sunt perfecte at cand vine vb d clienti s d modul cum s comporta s ne trateaza p noi angajatii supermarketurilor.iar lwgat d copiii clientilor unii dintre cei mici s catara p scari s urca p rafturi darama produse fac dezordine s pierd s culmea tot noi suntem vinovati.
Dana
23/01/2017 at 22:55Georgiana, ai dreptate în ce spui, dar e foarte greu de citit comentariul tău din cauza modului în care e scris. E o formă de respect și să scriem corect și îngrijit.
Mihaela
23/01/2017 at 21:30Ai perfecta dreptate ! Felicitări pt articol!
Amy
27/08/2020 at 09:35Excelent articol!
Legat de pâine, păcat că puțini oameni știu acest lucru. Eram odată la cumpărături, când am văzut o fată (frumoasă, aranjata) la raionul de pâine care voia să ia pâinea cu mâna goală. I-am sugerat să ia mănușă, am rugart-o, am intrebat-o politicos dacă nu vrea să ia o mănușă de unica folosință înainte de a atinge pâinea, i-am zis că e mai igienic așa…dar degeaba….se uita speriată-crispata la mine. A spus cu o voce stinsă-speriata (gen „dar de ce trebuie să fac așa ceva?”) „Nu” și a luat pâinea cu mâna goală. ♀️
Altă dată am văzut la o degustare de mezeluri într-un hypermarket următoarea scenă:
Doi oameni foarte aranjați (genul de oameni mereu îmbrăcată la modă, cool, trendy) un cuplu de fapt, fata fiind gen piți-chic. Cu toate că era frumoasă, fata nu știa lucruri elementare. După ce a gustat din mezeluri, fata voia să pună la loc scobitoarea folosită alături de cele curate. Nu înțelegea că trebuie să arunce ceea ce folosește. I se părea așa de normal ca ceea ce folosește ea, să fie pus alături de cele nefolosite. ♀️♀️♀️ Insistenta tot încerca să pună scobitoarea folosită alături de celelalte.
Numai țin minte exact dacă Promoter-ita (singură sau cu ajutorul meu) a reușit să nu o lase pe Miss Frumusețe să facă gestul neigienic.
Păcat că lumea se uita foarte mult la exterior și nu crede că asemenea specimene pot exista.
Toți cred că dacă ești frumoasă, automat ești bine educata și știi reguli de bun simț.
Cryss
23/01/2017 at 20:58Excelent articolul.
Lucrez in supermarket si este perfect adevarat. Multi clienti cred ca le este permis orice doar pentru faptul ca fac cumparaturi in acel magazin.
Leon
22/01/2017 at 20:31Si copiii,fie ei mai mari sau mai mici,asezati in cosul de cumparaturi ,cu incaltarile cu mizerie de pe strada…bleah…
Anonim
22/01/2017 at 23:19Tot de educatie si respect tine
Misuna
22/01/2017 at 20:28Din pacate clientii se cred stapani sa lase cosurile unde vor,sa guste ce vor si sa se rasteasca la primul angajat pe care il vad.Cica sunt cetateni europeni si au drepturi.
Alina
25/01/2017 at 18:34Sau varianta 2(vorbesc ca angajat din hipermarket) … Sunt clienti care se cred stapanu nostru numai ca vezi cica el iti plateste salaru.. Ok domnule hai ca la copil nu ii poti spune de ce pune mana pe ceva ca e copil si acum invatata dar cand vezi adult in toata firea care vine si pune mana pe marfa si tot el sare in sus cand rogi sa nu puna mana ca el nu a pus sau ca daca la mag celalat e asa de ce sa nu faca si ai asa… Domnilor si domnelor stati acasa ca e frig si nu ne streasati… Daca luati ceva congelat si nu il mai vreti duceti-l inapoi ca nu e capat de lume…dar nu il abandoati pe unde va taie capu la fel si cu proaspetele…nu luati proaspat si lasat pe la legume fructe… Nici macar nu aveti habar cata munca e sa aveti produse proaspete si de calitate … Nu va pasa ca angajatul e OM nu masina sa va suporte noaptea dinainte nedormita bine…si istericalele de client stapan al nostru… Multumesc dna Dana de reguli dar ati vorbit cu vantu…
Camelia Dinca
22/01/2017 at 18:25Asa este ai perfecta dreptate !!!!
Mihaela
21/01/2017 at 18:16Exceleeeeent articol!!! O sa-l raspandesc!
Dana
22/01/2017 at 23:06Mulțumesc! Ce-i drept a fost citit și apreciat de mult mai multă lume decât mă așteptam. Mă bucur, sper să ne fie de folos 🙂
Loredana Nistor
12/12/2019 at 08:43Foarte frumos! Chiar am să îi trimit șefei mele și să pună afiș in magazin cu toate aceste reguli…
adrian breana
21/01/2017 at 16:03Exceptional, dar as vrea sa se tina cont si de prezenta copiilor mici, pe care parintii ii iau la cumparaturi.Ii lasa sa zburde liberi prin magazin, sunt zgomotosi, tipa, fac dezordine.
Anonim
22/01/2017 at 21:21Foarte multi parinti lasa copii sa faca ce vor prin magazine.
Angajatii sau alti clienti nu sunt obligati sa aiba grija de ei
Dana
22/01/2017 at 23:08Am menționat în treacăt și acest aspect. Dar când vorbim despre copii atingem multe sensibilități și oamenii tind să se supere ușor.
Alina
25/01/2017 at 18:35Sunt care vorbesc la telefon si dal incolo copil …sau sot/sotie cu nasu in tel unu langa altu ..probabil vorbesc pe whatsup sau fb ce sa cumpere
Iulia
20/01/2017 at 22:50Excelent articolul !
Dana
22/01/2017 at 23:06Mulțumesc foarte mult!
Cristina
08/12/2019 at 12:17Foarte bine punctat , dar sunt o gramada de zis și … foarte puțin se face , din păcate … Ii dau share , o zi frumoasă …