Dă mai departe:

Am participat la o demonstrație The Horse Connection, un concept original care promitea să îmi arate cum poți afla, din interacțiunea cu un cal, ce fel de lider ești.

Cu excepția situației în care ar fi fost vorba de calul lui Făt Frumos, mi se părea destul de dificil ca o cabalină să îți ghicească punctele forte și punctele slabe. Și chiar așa ar fi fost dacă trebuia să le ghicească… însă tot ce face este să reacționeze la limbajul trupului tău, să răspundă energiei pe care o transmiţi.

Caii sunt, prin definiție, animale inteligente și libere. Ei au nevoie de un lider pe care îl recunosc și îl urmează. Dar ce trebuie să înțeleagă omul este diferența dintre a fi șef și a fi lider. Trainingul presupune să poți convinge frumoasele animale să îndeplinească o sarcină anume sau pur și simplu să te urmeze. Partea și mai interesantă este că ele vor lucra doar dacă o fac cu plăcere, dacă le motivezi sau reușești pur și simplu să le ghidezi. Programul nu presupune călărie… un lider autentic nu își ”călărește” echipa. 🙂

Toine Kets şi Helga Meurs

Toine Kets şi Helga Meurs

Toine Kets (expert în resurse umane, consultat în management, coach, trainer și lista onorurilor poate continua) și Helga Meurs (specialist în comportamentul cailor și nu numai) au creat sute de exerciții – greu de explicat și povestit – cu aceste animale. Pare ușor dacă să vă spun că unul dintre ele este să convingi calul să meargă cu tine… Dar puțini sunt cei care reușesc asta de la început. Şi să nu vă gândiţi că merge dacă îl rugaţi frumos. Evident, calul nu înţelege o  vorbă…

Eu şi Poetica

Eu am încercat poate cel mai frumos exercițiu. Cel în care, fără să îl atingi, fără să îi dai comenzi, doar din mișcarea ta bine direcționată și din gesturile tale, poți să faci calul să alerge în jurul tău, mai tare sau mai încet și apoi să îl oprești în același mod. Inițial iapa (pe numele ei Poetica) a simțit că e loc de răsfăț și venea lângă mine… Ceea ce a făcut ca, în loc ca eu să stau și ea să se învârtă în jurul meu, să fie mai mult invers. În traducere liberă îmi spunea că sunt tipologia liderului prea de treabă care preia asupra lui din sarcinile echipei. M-am recunoscut vinovată și, cu ajutorul Helgăi, am reușit să o conving pe Poetica să lucreze și chiar să facem o treabă bună împreună. Experiența a fost fantastică! Iată reportajul Bonton:

Foarte interesant mi s-a părut și atunci când calul a trebuit condus de doi sau mai mulți oameni. Fiecare avea un capăt de sfoară, fiecare căuta să fie mai convingător. Calul nu s-a clintit până când oamenii nu s-au pus de acord și nu au făcut mișcările la unison, până nu s-au comportat ca un singur lider.

animal-brown-horse

Caii nu sunt dresați să facă exercițiile astea. E adevărat că sunt obișnuiți cu oamenii. Adică nu puteți încerca să vă testați calitățile de lider cu un cal de pe o pășune de la țară. Însă nu au nicio pregătire specială pentru aceste trainiguri. Ei trebuie să fie doar… ei înșiși. Caii nu acceptă și nu înțeleg falsitatea, orgoliile sau neîncrederea. Iar aceste exerciţii te confruntă cu propriile emoţii. Da, EMOŢII! Acele sentimente pe care şefii cred că trebuie fie să nu le aibă, fie să le ascundă bine de tot, oricum să nu le implice niciodată în deciziile lor. Vestea proastă pentru ei e că orice ai vinde pe lumea asta, vinzi emoţii. Factorul numărul unu care determină oamenii să cumpere ceva este un sentiment, o emoţie. Cu alte cuvinte, dacă vrei să creşti vânzările, dar mai ales să fii un lider autentic, ar fi bine să fii un bun cunoscător al emoţiilor umane.

Ce este absolut remarcabil la echipa formată din Toine și Helga, este că ei doi îți pot traduce fiecare interacțiune cu caii și o pot transpune într-o situație de muncă. Iar ceea ce face acest training deosebit este că se bazează pe principiul ”vezi-simți-schimbi”. Pentru că majoritatea managerilor au deja rapoarte, analize, consultanță, propuneri de a îmbunăți performanțele în companiile pe care le conduc. Dar ele nu înseamnă nimic dacă omul nu simte ce e de făcut și mai ales nu începe schimbarea cu el. Pentru că atunci când un conducător arată cu degetul spre un vinovat, nu trebuie să uite că trei degete rămân îndreptate spre el.

foto: George Hodan

foto: George Hodan

Toine nu este specialist în cai, ci în resurse umane. De la el am aflat că, statistic, în lume, 65% dintre oameni sunt nemulțumiți la locul de muncă. Mai mult, doar 30% dintre angajați sunt chiar implicați în ceea ce fac, iar 70 % sunt total dezinteresați. Ceea ce înseamnă că și dacă nu ar fi necesar un efort suplimentar pentru a ajuta compania, orice s-ar întâmpla, nu le pasă. Și dacă a te simți bine la locul de muncă nu vi se pare esențial, aflați că asta aduce pierderi de 550 miliarde de dolari anual, doar în Statele Unite ale Americii (conform Gallup Institute). De ce? Oamenii nemotivați nu sunt productivi, oamenii nefericiți se îmbolnăvesc mai des, angajații neapreciați vor sfârși prin a pleca sau prin a căuta modalități de a face treaba pe jumătate.

Simon Sinek

De partea cealaltă, companiile cu cele mai mari profituri sunt cele în care nivelul de satisfacție al angajaților este mare. Știu, când auziți de satisfacție vă gândiți la salarii mari. Sigur, banii sunt importanți, dar cercetările arată că a te simți respectat și valorizat la locul de muncă este mult mai presus de bonusurile salariale.

Iată un exemplu foarte frumos pe care Toine Kets mi l-a povestit. În Ultrecht (Olanda) directorul direcției care se ocupa cu colectarea deşeurilor din oraş a realizat că, deși munca gunoierilor este extrem de importantă, nimeni nu le mulțumește niciodată. Așa că a trimis locuitorilor o scrisoare și abțibilduri portocalii pe care scria ”Mulțumesc!”. I-a rugat pe locuitori ca data viitoare când scot sacii de gunoi să lipească pe ei stickerul cu mulţumiri. Și așa s-a întâmplat. Mulțumirile comunității au fost mai de efect decât orice bonus pe care ar fi putut să îl ofere compania.

În aceeași cheie, compania Google, recunoscută pentru un mediu de lucru destul de liber și creativ, a anunțat de curând concluziile unui studiu prin care a încercat să afle care este secretul unei echipe performante. După câțiva ani de cercetări, interviuri cu sute de angajați și monitorizarea a 100 de echipe din companie, experții Google au aflat: tot ce trebuie să faci e să te porți frumos. Există zeci de cercetări, statistici, studii care demonstrează clar că eficienţa, productivitatea şi creativitatea se obţin cu un leadership bun, cu respect faţă de angajaţi, cu reguli flexibile, cu libertate (mai ales în industriile creative). Niciodată cu biciul, excelul, tonul ridicat sau rigiditatea. Iar ceea ce scriu eu aici nu are nicio legătură cu omenia, cu a fi „de treabă”. Este pur şi simplu cea mai sigură cale a unei afaceri spre profit, dezvoltare şi viaţă lungă. Demonstrat ştiinţific. De aeea în Suedia ziua de lucru are 6 ore,  de aceea unele dintre cele mai profitabile companii din lume îşi lasă angajaţii să lucreze şi de pe plajă. Sau de aceea o agenţie digitală din România a redus săptămâna de lucru la 4 zile. Nu o fac pentru umanitate, ci pentru un profit mai mare, mai sigur şi pentru că au o strategie pe termen lung.

steve jobs

Cât despre lideri, William Raduchel a spus cel mai bine: ”Nu alege un job, alege un șef”.

Dă mai departe: