7 reguli de bun-simţ la supermarket

Pare greu de crezut că e nevoie să vorbim despre reguli de bun-simţ la cumpărături, dar cum la noi hypermarketurile sunt pline mereu, iar la mall-uri nu găseşti un loc de parcare nici marţea la ora 15:00, oriunde e lume multă, e nevoie de mai multă atenţie şi mai mult respect. 

Uneori deranjăm chiar fără să ne dăm seama, aşa că iată care cred eu că sunt principalele aspecte care ar putea să ne scutească de nervi întinşi la maximum, la un supermarket.

1. Coşul şi parcarea.

Nu parcaţi pe locurile rerzervate persoanelor cu handicap – ştiţi replica celebră: Dacă îmi iei locul, ia-mi şi handicapul!” – dar nici pe cele rezervate familiilor cu copii – ştiu că puţini le-au văzut, dar ele există. Eu am văzut la Ikea şi Kaufland și arată cam aşa:

Dacă aţi merge la cumpărături cu trei copii aţi înţelege imediat de ce sunt utile aceste locuri.

Căruciorul de cumpărături îl luăm de la locul lui, îl lăsăm tot la locul lui. Nu-i deloc indicat să-l abandonăm pe unde ne vine. Când căutăm produse, nu îl lăsăm nici în mijlocul drumului, nici undeva unde blocăm un raft. Îl ţinem aproape şi facem în aşa fel încât alţii să poată trece pe lângă noi.

2. Răzgânditul

E ok să te răzgândeşti în legătură cu un produs (oricum, de obicei, cumpărăm mai mult decât ne-am propus). Dar nu lăsa brânza la şosete sau ciorapii la legume. Caută să pui produsele la loc (hypermarketurile au mii de cumpărători zilnic, deci ar fi un haos total ca fiecare să lase un produs în altă parte). Pe unele poţi să le laşi eventual la casă (eventual!), de acolo se colectează şi se duc înapoi. Dar nu le lăsaţi pe cele perisabile! La casă pot sta cu orele şi… ghici ce? Iaurtul, laptele sau carnea pe care tu le laşi acolo sau în altă parte, după ce vor sta destul de mult timp la cald, vor fi puse din nou la raft la vânzare. Şi pot pune în pericol sănătatea altcuiva.

3. Mâna pe pâine…

Dacă ai pus mâna pe pâine, o cumperi. Dacă vrei să o apeşi, testezi, etc, foloseşti mănuşa, o pungă, un cleşte. Cred că e evident de ce: mâna e murdară, pâinea se mănâncă. Aş zice că s-ar putea aplica şi atunci când miroşi fructe, legume, cu nasul lipit de ele, dar măcar alea se spală înainte…

4. Statul la palavre

Te întâlneşti cu un vechi prieten, un vecin, un fost coleg de liceu. Sigur că aveţi multe să vă povestiţi, dar supermarketul nu e cel mai potrivit loc. Căutăm să nu stăm în drum şi să nu ne povestim chiar toată viaţa. Dacă ne face plăcere, după ce terminăm cumpărăturile, mergem în zona de mese şi stăm de vorbă la o cafea.

5. Despărţitorul de produse, de pe bandă

Acolo unde se termină produsele noastre, punem un despărţitor. Sau, după caz, unde încep. Altfel ele pot ajunge pe bonul altui client şi vom pierde şi noi şi ceilalţi timp, pentru a repara situaţia. Un mulţumesc” nu strică atunci când persoana din faţă aşează pentru noi un despărţitor pe bandă.

6. Personalul magazinului

Oricât de nervoşi, grăbiţi sau apăsaţi de probleme aţi fi, nu uitaţi că angajaţii din supermarket sunt şi ei… oameni! Nu vor şti ca un robot unde e fiecare produs, nu stabilesc ei preţul ca să le spui că e o nesimţire ca ceva să coste atât de mult. Nu îţi vărsa nervii pe ei! Cere-le socoteală pentru ceea ce depinde de ei, iar dacă te nemulţumeşte altceva, cere să vorbeşti cu un superior. Important este ca personalul să te trateze cu bunăvoinţă. Şi dacă vă veţi adresa frumos, sunt multe şanse să fie şi ei politicoşi. Există şi angajaţi care se răstesc la tine înainte să deschizi gura, ştiu. Dar tocmai calmul tău şi o atitudine politicoasă, dar fermă, sunt şanse să îi aducă pe calea cea bună…

7. La casă

Dacă cel din spatele tău are unul, două produse, iar tu ai coşul plin, lasă-l înaintea ta.

Nu e de bonton să vorbim la telefon în timp ce se scanează produsele. Dincolo de lipsa de curtoazie faţă de persoana de la casă căreia nu îi vei spune nici Bună ziua”, nici „Mulţumesc”, nu vom fi atenţi, ne vom mişca mai greu şi îi vom face să aştepte mai mult pe cei din spatele nostru. Care cu această ocazie pot afla şi amănunte picante din viaţa noastră. Ca în orice spaţiu public şi aglomerat, discuţiile telefonice trebuie să fie cât mai concise şi discrete.

Tot pentru a scurta timpul de aşteptare, dacă am cumpărat un fruct exotic şi casiera nu ştie ce e şi îl întoarce pe toate părţile, în loc să dăm ochii peste cap şi să ne dăm aere de mici burghezi, mai bine îi spunem simplu: „E un mangostan”.

Fiţi atenţi la suma care se strânge sau cereţi un subtotal atunci când aveţi dubii dacă vă vor ajunge banii. Ca să evitaţi situaţia neplăcută când trebuie chemat un supervisor pentru a scoate produsele de pe bon.

Ar mai fi şi alte lucruri de adăugat, unele ţin tot de maniere (ţineţi copiii sub observaţie, nu gustaţi de ici de colo produsele care se vând vărsate), altele doar de un shopping mai inteligent: nu mergeţi la cumpărături când vă e foame, faceţi o listă ca să vă mişcaţi mai rapid şi să cumpăraţi mai puţin.

Una peste alta, ideea e să nu deranjăm. Iar bunul-simţ nu se găsește la raft. Poate tocmai pentru că e genul acela de lucru pe care banii nu îl pot cumpăra. 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

32 Comments

  • roxana

    12 martie 2017 at 19:56

    Nimeni nu le respecta. Angajata magazinului mai și zice la microfon ca nu se mănâncă și se bea în magazin. Vorbește de una singura, ca nu o aude nimeni. Când vin în magazin se simt ca la ei acasă. Mănâncă și beau din toate pe acolo. Pun produsele cu mana. Nu au cei 7 ani de acasă.

    Răspunde
  • Malin

    27 februarie 2017 at 10:34

    Noi desi aveam motive sa parcam pe locurile rezervate familiei le-am ocolit de fiecare data si am lasat locul altora ca noi suntem tineri, putem merge putin pe jos chiar si cu pruncul in brate/spate sau in carucior.

    Răspunde
  • Anonim

    30 ianuarie 2017 at 02:06

    Super articolul . Eu as sugera magazinelor sa afiseze cateva reguli sau sa transmita prin microfon(ma refer la renuntarea de produse).Oricum ,suntem destul de civilizati fata de alte natii la care aveam pretentii gen :austrieci ,englezi, cu parcarea stam mai prost in general .In Austria ne-a avertizat o batrana ca am parcat pe loc necorespunzator (lucru pe care nu l-am facut intentionat ,ci din neatentie) si ne-a spus cu prietenie ca daca nu mutam masina ea suna la politie personal pentru ca ,primeste scutiri la impozite daca apelul se dovedeste real.Civilizatie cu forta !

    Răspunde
  • Engy

    25 ianuarie 2017 at 23:17

    Bravo ptr articol.. mai sunt si clientii care dau peste tine cu carutul si in loc sa se scuze se mai iau de tine ca pe unde te uiti..
    Sa nu uitam ..Buna ziua ..Va rog cind cerem ceva.. va multumesc.. si la revedere… politetea este cheia succesului..

    Răspunde
  • Anonim

    25 ianuarie 2017 at 08:20

    Unii clienți strigă că angajatii iau salariile după, ,,ei” ceea ce nu i adevărat si de aceea îi consideră servitorii lor cu rapida replică, ,de acea esti pus aici să faci după mine”.Părerea mea este că angajații iau salariul după munca nu foarte usoară depusă iar unii cumpărători îsi iau pensiile după munca acelor angajați .

    Răspunde
  • Anonim

    25 ianuarie 2017 at 01:04

    Nu cred ca numai clientii fac asa. Sunt si angajați care fac anumite lucruri dar de voi nu spuneti nimic. De exemplu cand aveti clienti si sunteti spate in spate cu colega nu stați la taclale. Cum stați voi de vorba asa stau si clientii la telefon. Sau cand faceti cumpărături in timpul liber stati cu colega de la casa de vorba ca la servici nu aveti timp. Si atunci cand mergeți la cumpărături si voi sunteti clienti si nu cred ca respectați toate acest reguli!!!

    Răspunde
  • alin

    24 ianuarie 2017 at 08:29

    Despartitorul de produse de mai numește și terminator și ai abligatia să-l pui la sfârșitul produselor. Dece? 2 motive: cel care vine după tine trebuie să știe când ai terminat de pus produse pe banda, și 2 dacă nu mai este nimeni după tine, banda s-ar învârti la nesfârșit.

    Răspunde
    • Florin

      6 februarie 2017 at 17:00

      Am avut o discutie intreaga cu mai multi prieteni referitor la despartitorul de produse. Eu eram extrem de nervos ca in majoritatea cazurilor cel din fata mea nu pune despartitorul de produse si nu intelegeam de ce. Am fost surprins sa aud explicatii de genul: nu e treaba mea, eu mi-am pus produsele, nu mai intereseaza. Si asta de la prieteni de la care nu m-as fi asteptat. O luam pur si simplu ca o ofensa, dar m-am linistit. Acum pun si in fata si in spate.

      Inca o chestie: asteptatul la coada. Mie personal nu-mi place sa simt respiratia in ceafa a celui din spatele meu. E un lucru masculin poate, cu delimitarea spatiului personal. M-am intors la o doamna si am rugat-o sa nu mai fluture plasa pe care o desfacea la mine in cap si sa stea putin mai inspate, nu e necesar sa-si spuna pasurile colegei frecandu-se de mine constant. O banuiam ca vrea sa ma buzunareaaca. Poate am zis-o pe un ton mai nervos, dar raspunsul ei a fost concis: „Dar ce, vrei sa stau la 1 m ca la banca?”. Eu: da, la 1 m ca la banca.

      Răspunde
  • Anonim

    23 ianuarie 2017 at 23:21

    Nemaipomenit!De reținut dagi clienți!Sa fim atenți si disciplinați,cu mult bun simț si respectosi,asa cum vrem sa fim tratați!Felicitari pt articol!:-):-*

    Răspunde
  • Laura

    23 ianuarie 2017 at 23:04

    Foarte bun articolul.As mai fii completat ceva:când este aglomerat,clienții nu ar trebui sa se agite sa mai deschidem case pentru ca logic,dacă am avea cum sau cu cine,cu siguranță am mai deschide.Nr.7 mi-a plăcut

    Răspunde
  • Georgiana

    23 ianuarie 2017 at 22:36

    Toate aceste reguli sunt perfecte at cand vine vb d clienti s d modul cum s comporta s ne trateaza p noi angajatii supermarketurilor.iar lwgat d copiii clientilor unii dintre cei mici s catara p scari s urca p rafturi darama produse fac dezordine s pierd s culmea tot noi suntem vinovati.

    Răspunde
    • Dana

      23 ianuarie 2017 at 22:55

      Georgiana, ai dreptate în ce spui, dar e foarte greu de citit comentariul tău din cauza modului în care e scris. E o formă de respect și să scriem corect și îngrijit.

      Răspunde
  • Cryss

    23 ianuarie 2017 at 20:58

    Excelent articolul.
    Lucrez in supermarket si este perfect adevarat. Multi clienti cred ca le este permis orice doar pentru faptul ca fac cumparaturi in acel magazin.

    Răspunde
  • Misuna

    22 ianuarie 2017 at 20:28

    Din pacate clientii se cred stapani sa lase cosurile unde vor,sa guste ce vor si sa se rasteasca la primul angajat pe care il vad.Cica sunt cetateni europeni si au drepturi.

    Răspunde
    • Alina

      25 ianuarie 2017 at 18:34

      Sau varianta 2(vorbesc ca angajat din hipermarket) … Sunt clienti care se cred stapanu nostru numai ca vezi cica el iti plateste salaru.. Ok domnule hai ca la copil nu ii poti spune de ce pune mana pe ceva ca e copil si acum invatata dar cand vezi adult in toata firea care vine si pune mana pe marfa si tot el sare in sus cand rogi sa nu puna mana ca el nu a pus sau ca daca la mag celalat e asa de ce sa nu faca si ai asa… Domnilor si domnelor stati acasa ca e frig si nu ne streasati… Daca luati ceva congelat si nu il mai vreti duceti-l inapoi ca nu e capat de lume…dar nu il abandoati pe unde va taie capu la fel si cu proaspetele…nu luati proaspat si lasat pe la legume fructe… Nici macar nu aveti habar cata munca e sa aveti produse proaspete si de calitate … Nu va pasa ca angajatul e OM nu masina sa va suporte noaptea dinainte nedormita bine…si istericalele de client stapan al nostru… Multumesc dna Dana de reguli dar ati vorbit cu vantu…

      Răspunde
  • adrian breana

    21 ianuarie 2017 at 16:03

    Exceptional, dar as vrea sa se tina cont si de prezenta copiilor mici, pe care parintii ii iau la cumparaturi.Ii lasa sa zburde liberi prin magazin, sunt zgomotosi, tipa, fac dezordine.

    Răspunde

Lasă un răspuns